Повернутися до
Ювілейний рік — 2025Паломники надії

Уже традиційно ми, Київська Церква, сопричасно доєднуємося до традиції святкування ювілейних років, зокрема і цього, 2025, року надії. Відтак одним з аспектів відзначання Ювілею нашою Церквою стало його богословсько-візуальне осмислення, яке виразилося у створенні логотипа «Ювілейний рік — 2025. Паломники надії».

Логотип зображає човен — символ земної, подорожуючої Церкви, яка прямує до небесної, прославленої Церкви, Царства Божого. Щоглою човна є животворчий хрест Христовий — знак перемоги над гріхом та його наслідком, смертю. На вітрилах міститься грецька христограма «ІС ХС NI KA», що означає Ісус Христос перемагає. Разом щогла та вітрило як система управління човном символізують Спасителя — Керманича та Главу Церкви, який веде її до тихої гавані вічності. Центральне місце композиції логотипа займає якір — давній християнський символ Христа-надії, у якому, за апостолом Павлом, «маємо, неначе якір душі, безпечний та міцний» (Рим 6, 19).

Цьогоріч також Церква пригадує і подію Першого Вселенського Собору, що відбувся в малоазійському місті Нікеї у 325 році, тобто святкує його 1700-річчя. Цей Собор відомий тим, що відкинув єретичне тріадологічне вчення олександрійця Арія, який навчав, що Христос — не Бог, не Боголюдина, а лише людина, творіння, хоча й досконале. Відповідно соборові Отці сформулювали першу частину Символа віри та ввели до нього один із головних богословських термінів — «єдиносущний» (гр. «ὁμοούσιος»), що означає: Син єдиносущний (посідає ту ж Божу природу) з Отцем, Христос є Богом. Також на цьому Вселенському Соборі було вирішено проблему дати святкування Пасхи та розглянуто деякі канонічно-дисциплінарні питання.

Беручи участь у відзначанні 1700-ї річниці Першого Вселенського Собору, наша Церква символічно оформила також і цю подію, підготувавши логотип «І-й Вселенський Собор. 1700-ліття (325–2025)».

На логотипі розміщений голуб — один з іконографічних варіантів зображення Святого Духа — третьої Особи Пресвятої Тройці. Він є «Духом Істини», що привів Отців Собору до віровчительного консенсусу. Недаремно на завершення Собору апостолів в Єрусалимі вони писали до Антіохії: «Подобалось бо Святому Духові й нам» (Ді 15 28). Ще один зміст, закладений у логотип про Перший Вселенський Собор, — тріадологічний, тобто зміст його догматичного питання. Окрім голуба — Святого Духа, зображено коло — безначального Отця та хрест, що уособлює воплоченого Сина.

Ікона УГКЦ Ювілейного року

Поєднуючи святкування цих двох знаменних дат, Українська Греко-Католицька Церква розробила єдину композицію, на якій, окрім описаних логотипів, розмістила мозаїку Богородиці-Оранти зі столичного собору Святої Софії — символ повноти єдиної Київської Церкви.

Образ Богородиці в іконографічній симфонії зі символами цьогорічних подій, які відзначаємо, вибраний неспроста. У Ній, як у «бурями гнаних пристані» (див.: Молебень до Пресвятої Богородиці), втілюється образ християнської надії. Також Вона, сказавши Богові «так», стала Тією, до якої ми звертаємося «Мати Христа, Бога нашого» (див.: Молебень до Пресвятої Богородиці). Та й загалом, обране зображення Богородиці є виразом щирого маріологічного благочестя українського народу.