EN
#40 — «Символ віри»: про другий славний прихід Ісуса Христа і страшний суд

#40 — «Символ віри»: про другий славний прихід Ісуса Христа і страшний суд

20 лютого 2021, 21:00 91

У 40-му випуску відеопроєкту «Блаженніший Святослав: #доступно_про_важливе» Глава УГКЦ роздумав над сьомим членом «Символу віри»: «І вдруге прийде зі славою судити живих і мертвих, а його царству не буде кінця». Нижче пропонуємо текстову версію катехизи.

Слава Ісусу Христу!

Дорогі в Христі брати і сестри, продовжуємо нашу захопливу мандрівку «Символом віри», який ми отримали від апостолів через отців Вселенських соборів у Нікеї та Царгороді. Сьогодні роздумаємо над сьомим членом «Символу віри», який каже, що той Господь, у якого ми віруємо, знову прийде в славі судити живих і мертвих, а Його царству не буде кінця. Що означають ці слова? Який зміст нашому життю, нашій мандрівці до неба цей «Символ віри» освітлює і надає?

Церква вірить у другий славний прихід Христа від початку

Віра в те, що Христос повернеться, знову прийде у славі, є одним із важливих елементів первісної віри ранньої Церкви. Відходячи на небо, Він обіцяв своїм апостолам, що знову прийде і вони Його побачать.

Воплотившись, Ісус Христос прийшов до нас у вигляді останнього серед людей — покірного слуги, який віддає своє життя як викуп за багатьох. Натомість у славному другому пришесті Він прийде з тріумфом, з усією славою, яку мав перед створенням світу і до якої повернувся у своєму вознесінні, засівши праворуч Отця.

Христос прийде, але Він і вже приходить

Поняття «прийде» має цікаве і глибоке значення. Старослов’янське слово «гряде», із грецької «ерхоменон», має два значення. З одного боку, Христос уже приходить, але з іншого — ще прийде. Він вже йде, але остаточно прийде в славі, і Його славний прихід буде знаком завершення історії, людства, світу і всього створіння.

Його приходу вже сьогодні необхідно очікувати. Не можна думати: Він колись прийде. Його приходу треба чекати щодня. Бо саме тоді, коли ви найменше сподіваєтеся, прийде Син Чоловічий. Так сказав Христос своїм учням і апостолам. Він навмисне не відкрив своїм учням, коли прийде, кажучи, що цього ніхто не знає, навіть Син у своєму упокореному воплоченні, знає тільки один Отець.

Отже, Христос заохочує нас чекати Його щодня, завжди бути готовим, що ця хвилина, цей день може бути останнім, у якому звершиться історія всесвіту. Тому ми, з одного боку, ісповідуємо, що Він уже приходить, а з іншого — очікуємо на Його друге і славне пришестя.

Про другий прихід Спасителя в книзі Одкровення

Слова, що наш Господь є грядущим, який ось приходить, ми знаходимо в книзі Одкровення: «Ось приходить із хмарами і побачить його кожне око, і ті, що його прокололи, і возплачуть за ним усі племена землі. Так, амінь. Я — Альфа і Омега, початок і кінець — говорить Господь Бог, хто єсть, і хто був, і хто приходить, Вседержитель» (Одкр. 1, 7–8).

А з іншого боку, своїм святим життям, навіть своїм мучеництвом Христова Церква як Господня наречена підготовляє другий і славний прихід Христовий і його начебто викликає та наближає. На завершення книги Одкровення чуємо такі слова: «Свідчу я кожному, хто чує слова пророцтва книги цієї: якщо хто приложить до них щось, приложить Бог на нього кари, які записані в книзі цій… І дух, і наречена говорять: Прийди! І хто чує, нехай каже: Прийди! Хто спраглий, нехай приходить; хто бажає, нехай бере воду життя даром» (Одкр. 22, 18. 17).

Другий прихід Ісуса Христа буде моментом суду

Друге і славне пришестя нашого Спасителя буде моментом суду. Ми кажемо: «Вдруге прийде у славі судити живих і мертвих». Коли мова йде про кінець світу, багатьом спадає на думку, як синонім до цієї події, слово «апокаліпсис». Дехто гадає, що це буде катастрофа, знищення всього. Проте «Символ віри», який ми розглядаємо, каже нам щось протилежне: кінець світу буде виявом повноти життя; суд, про який мовиться, буде моментом остаточного і повного вияву істини, правди про Бога, про світ і про кожного з нас.

Суд буде виявом правди

Остаточний суд, як вияв правди, є дуже важливим моментом, тому що він вже почався, коли Христос прийшов воплотившись. Але остаточно вся правда, момент, коли ми пізнаємо все про всіх, настане під час Його другого і славного пришестя. Коли Христос прийде у славі — усе тайне стане явним.

Очевидно, для віруючих людей, які очікують другого і славного приходу Христа і які до нього готуються, це завершення історії буде не страшним, а радісним, славним, — буде моментом визволення, благословення і початком великої радості, як для живих, так і для померлих.

Але для злочинців, для грішників, для тих, що не хочуть правди в цьому житті, її зневажають або нею маніпулюють, живуть у неправді, чинять зло, вияв правди, напевно, стане страшним засудом, який вже не можна буде змінити.

Моментом страшного суду буде вияв наших діл. І те добре, що ми в житті зробили, оправдає нас і відкриє перед нами радісну вічність. Однак те зло, що ми вчинили одному з найменших, про яких говорить нам Христос, буде причиною нашого засуду на цьому остаточному, повному, для декого, можливо, навіть страшному, суді.

І тут побачимо Христа, який є Початком і Кінцем, Альфою і Омегою.

Нехай для нас щоденне очікування Христа в славі буде часом надії, перемоги, радості, тому що момент Його славного і другого пришестя стане відкриттям прославленого стану людини, початком Небесного Царства, якому не буде кінця. Ось як про це говорить св. Василій Великий: «Небесне Царство, небо — це країна живих, де немає ночі, де немає сну — образу смерті, де нема ні їжі, ні пиття — підпори нашої немочі, де немає недуги, болів, ліків, судів, торгівлі, ремесла, грошей, що є початком всякого лиха, де немає воєн — кореня ненависті. А є країна живих, що не вмерли через гріх, а живуть істинним життям у Христі Ісусі».

† Святослав,
Отець і Глава Української Греко-Католицької Церкви

Персони

Інші проповіді