EN
Проповідь у свято Собору святого архистратига Михаїла та інших безплотних сил

Проповідь у свято Собору святого архистратига Михаїла та інших безплотних сил

22 листопада 2022, 17:41 2256

В умовах теперішньої війни ми бачимо зло, яке через злочини російських загарбників матеріалізується в цьому видимому світі. Із злого рішення людини, із зловживання можливістю вибирати між добром і злом, із зловживання свободою людина прилучається до тієї духовної боротьби, входить у круговерть зла і впускає начебто його у цей світ. Та водночас людина запрошена бути переможцем.

Всечесні та преподобні отці!
Преподобні сестри і брати в монашестві!
Дорогі в Христі брати і сестри!

Слава Ісусу Христу!

Сьогодні Церква святкує Собор архистратига Михаїла та інших безплотних сил. Цього дня, зокрема в лоні Божественної Літургії, ми якось по-особливому відчуваємо повноту Божого творіння, бо, живучи в цьому видимому світі, часом обмежуємо свою свідомість видимими речами. Проте повнота Божого створіння включає в себе і видимий, і невидимий світ. Тому в цей день Собору всіх безплотних і ангельських сил ми переживаємо велич, красу і повноту Божого творіння, цих розумних створінь, до яких належить не тільки людина, а й безплотні небесні сили.

Цього дня ми теж запрошені відчути одну істину: у цьому видимому світі ми постійно зіштовхуємося із «таїнством» зла, як його називає апостол Павло. І ми себе запитуємо: чому зло існує? Звідки воно взялося? Яка його природа? Як можна перемогти зло? Нам часом видається, що воно непереможне, а ми, люди, часто падаємо під його ударами, здаємося навіть у тій боротьбі, яку хочемо з ним вести.

Це свято дає нам глибоку відповідь. Господь Бог не є творцем зла. Він — Творець неба і землі, видимого і невидимого світу — найвище добро, і те, що Він творить, є добрим. На початку створення Бог бачив своє творіння і сказав, що воно добре. Зло походить від зловживання свободою з боку розумної і вільної істоти, започатковується зловживанням можливістю вибирати між добром і злом, яка, властиво, є ще не повною свободою, а лише покликанням до неї.

Слухаючи нині Боже слово, ми усвідомлюємо, що добро і зло не є лише якимись абстрактними ідеями нашого мислення чи тим паче чимось на зразок стереотипів «традиційної» людської поведінки, які сучасна культура ставить під сумнів, постійно породжуючи нові уявлення про те, що є добрим, а що — злим. Священне Писання вчить нас, що добро, як і зло, є силою, енергією та особливим видом дії, які вивільняють у створеному світі розумні істоти.

Добро є творчою силою, яка будує, сприймає і розвиває дане Богом життя і якою людина покликана культивувати — плекати і вдосконалювати — Господнє творіння відповідно до Його промислу і вічної премудрості. Це сила, яка творить культуру життя і є дорогою до повноти щастя.

Натомість зло — це руйнівна сила, яка вбиває і нищить все, що створив Господь. Цю силу вивільнили в цей світ розумні ангельські сили, які повстали проти дарованого Богом життя. Кожен, хто чинить зло, нищить насамперед себе самого, власну гідність, як це сталося з Люцифером і його союзниками, стає джерелом поділу, упадку і смерті, — звідти ймення Сатана, — а відтак намагається знову повернути в пащу небуття все, що існує. Зло зародилося в невидимому світі з моменту неправильного використання можливості вільного вибору з боку духовної, ангельської істоти, і почалася боротьба добра проти зла.

Є ще одна важлива істина — зло вже переможене, — переможене в духовному, невидимому світі, у якому й почалося. Ми ж сьогодні святкуємо Собор архистратига Михаїла як свято перемоги над злом, над тим, хто руйнує Боже створіння. Бо зло не має сенсу існування само в собі, воно є лише відсутністю добра, як темрява — відсутністю світла.

Дилема добра і зла постала перед людиною — видимою, тілесною істотою — ще на початку її існування, і через неї [людину], через її гріхопадіння, ця руйнівна сила ввірвалася теж і у видимий світ та зачепила все Боже творіння. І в тій боротьбі не може бути нейтральної позиції: ти або на боці добра, або на боці зла. Сьогодні архистратиг Михаїл запрошує всіх нас стати на боці переможців над злом, дияволом і його слугами. Запрошує нас споглядати цю страшну, але таїнственну картину, яку описує нам сьогодні євангелист Лука: «Я бачив сатану, що, наче блискавка, падав з неба» (Лк. 10, 18).

В умовах теперішньої війни ми бачимо зло, яке через злочини російських загарбників матеріалізується в цьому видимому світі. Із злого рішення людини, із зловживання можливістю вибирати між добром і злом, із зловживання свободою людина прилучається до тієї духовної боротьби, входить у круговерть зла і впускає начебто його у цей світ. Та водночас людина запрошена бути переможцем. Остаточна перемога над злом дарована нам в Ісусі Христі, воплоченому Богові, який смертю смерть подолав, знищив диявола і його військо. У Ньому нам відкривається теж остаточна перемога над злом у завершенні історії, про що читаємо у книзі Одкровення.

Отож у цьому святі для кожного з нас відкрите запрошення. Ми є учасниками цього протистояння, тож не можемо не діяти, не боротися, не визначитися, на якому боці стоїмо. Церква запрошує нас стати на боці архистратига Михаїла, щоб його перемога, яка була довершена в таїнстві воплочення Христа, стала дійсністю в нашому особистому житті, у житті людини, людської спільноти, людської культури і в житті цього видимого світу. Увесь світ стогне стогонами невимовними, каже апостол Павло, очікуючи на визволення синів Божих, на остаточну перемогу добра.

Сьогодні, у свято покровителя Києва — архистратига Михаїла, усі наші думки линуть до столиці. Ми відчуваємо, що від початку війни, коли був наступ на Київ, архистратиг Михаїл з усім небесним воїнством воював зі злом над цим містом. На початку війни було багато свідчень людей різних конфесій, релігій про присутність ангельського воїнства. Тоді, коли лунали вибухи довкола столиці, точилася боротьба в Гостомелі, Ірпені, небесне воїнство воювало на боці українського війська. У ті найдраматичніші моменти історії нашої столиці ми відчули як усю огиду і руйнівну силу зла, так і красу й непереможну силу добра! І ми стаємо причасниками тієї перемоги, яка відбулася на небі і здійснюється на землі через правильний вибір на користь добра людини, українського війська, України, яка сьогодні протистоїть російській агресії.

Ми нині святкуємо також державне свято — День Гідності і Свободи. Поминаємо Героїв Небесної сотні, усіх тих, що віддали життя на Майдані, сказавши «ні» злу, насиллю, неправді та корупції, розгорнувши нову сторінку історії національно-визвольних змагань українського народу. Молячись нині із нашими Героями, які на небесах творять сьогодні одне-єдине військо з архистратигом Михаїлом і його безтілесними силами в цьому Соборі, просимо сили добра, допомоги, молитви за перемогу України в цій війні, яка сьогодні прийшла до нашого дому. Нехай остаточне слово добра виявиться в нашій перемозі. Нехай перемога України буде перемогою добра над злом архистратига Михаїла і його небесних сил над дияволом і його слугами. Нехай ми побачимо це дивне видіння, як сатана, той, що був створений як денниця, зірниця, вкотре впаде зі свого п’єдесталу історії людини, щоб ми разом пережили оце видіння: «Я бачив сатану, що, наче блискавка, падав з неба» (Лк. 10, 18). Амінь.

† СВЯТОСЛАВ

Персони

Інші проповіді