Сьогодні Введення у храм Пресвятої Богородиці. Яке духовне значення цього свята?
21 листопада Українська Греко-Католицька Церква вперше за григоріанським календарем святкує Введення у храм Пречистої Діви Марії. Щоб усвідомленіше та глибше пережити це свято, пропонуємо пригадати чи дізнатися кілька важливих деталей про нього.
Яка історія цього свята згідно із переданням?
Коли Марії виповнилося 3 роки, батьки привели Її до храму. Згідно з переданням, св. Анна, мати Пречистої Діви, ще перед Її різдвом пожертвувала Марію на службу Богові та святині. А коли Пречистій виповнилося 3 роки, тоді праведні Йоаким та Анна привели маленьку Марію до храму в Єрусалимі і віддали в руки священника (за переданням, ним був Захарія, батько Івана Хрестителя).
Пресвята Богородиця перебула у святині до 15 років, де таємно склала обіт дівицтва. При храмі було багато дівиць і жінок, посвячених Богові. Тут вони молилися, навчалися, працювали, дбали про порядок у святині. За кілька років дівиці виходили заміж. Було це щось на зразок теперішнього монастиря. Передання розповідає, що Пречиста Діва перебула у святині до 15 років і таємно склала обіт дівицтва. Тому при виході зі святині Її довірено опіці св. Йосифа, з яким Вона була звінчана на святе, взірцеве, посвячене Богові, молитві й дівицтву життя.
Жертва, яку приносить Богородиця, займає друге місце після хресної
«І ось це нині Вона приносить себе в жертву Богові. А жертва ця така велика, що займає зразу друге місце після жертви хресної. Ликує все небо, коли бачить, що Пресвятій Тройці приноситься так мила їй жертва. Бачать ангели дитя трилітнє, повне надзвичайних ласк і дарів Святого Духа, дивуються, і хоча не знають ще, що дитя це вибране на Матір самого Бога, та подивляють незвичайну красу цієї невинної, молодої, але понад усі людські душі сяючої душі».
Святий Амвросій про молодість Пресвятої Богородиці
«Пречиста Діва була дуже смиренна. Вона говорила мало, у всіх ділах своїх була дуже розумна. Вона читала охоче й уважно святі книги, молилася часто і гаряче, була слухняна і сповнена поваги до настоятелів, й водночас повна любови і доброзичливости до нижчих. Вона любила убожество й охоче спілкувалася з бідняками, втікала від хвальби, ненавиділа заздрість, нікому не бажала злого і всім творила добро. В Її розвитку не було нічого вданого, хода Її була природна, а бесіда позбавлена гордости. Її зовнішнє зростання свідчило про глибоку внутрішню святість і про досконалість Її чеснот, так, як красивий зовнішній вигляд будівлі свідчить про Її внутрішню красу. Вона їла дуже мало, стільки, скільки було треба для життя. Вона не зважала на якість страви і не догоджала своєму смаку. Вона була великою трудівницею, не давала собі більше спочинку, ніж мала потребу. Вона була найчистішим дзеркалом чесноти, найбільшим прикладом досконалости, від Неї треба вчитися, чого нам слід остерігатися, а що і як робити. Чи можна знайти ліпшого провідника на шляху до християнської досконалости — як Божа Матір?».
Празник Введення Церква урочисто святкувала вже в IV столітті. Все богослужіння в часі цього свята — це одна суцільна похвальна пісня на честь Пресвятої Богородиці.
Отець Юліан Катрій у книжці «Пізнаймо свій обряд» звертає увагу на символіку богослужіння та духовне значення цієї події. За його словами, богослужіння цього дня прославляє гідність Божої Матері та звеличує жертву її батьків. Пісні й гімни дуже багаті на звороти, які оспівують Богоматеринство, дівицтво, святість і заступництво Пресвятої Богородиці.
«Ти — сповіщена пророками, слава апостолів, похвала мучеників і всіх землян відродження, Діво — Мати Божа, бо через тебе ми з Богом примирилися. Тому шануємо твій вхід у храм Господній, з ангелом усі співаючи тобі: Радуйся, Пречиста, — що нас спасаєш молитвами твоїми» (стихира вечірні).
Яке духовне значення цього свята?
Цей празник найперше розповідає про радісну жертву святих Йоакима й Анни. Сама Марія радо йде за голосом Божим і своїх батьків. «Як привела колись Анна храм пречистий до Божого дому, то з вірою взиваючи, промовила до священника: „Прийми Дитятко, що дав мені Бог, та введи в храм Творця твого, і радіючи співай Йому: всі творіння Господні, прославляйте Господа“» (З утрені свята).
«Це свято християнського виховання», — Блаженніший Святослав про Введення у храм Пресвятої Богородиці
Введення у храм Пречистої Діви Марії — свято християнського виховання. Адже завдання батьків, християнських учителів і вихователів — виховати дитину як храм Святого Духа. Замало людині показати дорогу до цього земного світу. Кожен із нас повинен віднайти власну дорогу до храму, яка є дорогою до самого себе, до свого вічного щастя, до зцілення тих ран, яких нам завдає віддалення від Бога. Справді великим є той, хто будує золотоверхі храми, та ще більшим є той, хто виховує людину як храм Святого Духа. Ми бачимо, що справжня любов зближує дитину з батьками і вводить її у храм Господній. А завдання батьків — наблизити цю дитину до Бога, щоб Дух Божий замешкав у ній, щоби вона стала носієм Божественної слави в цьому холодному, темному, спраглому світі. Ось що означає для батьків, вихователів та й загалом для Христової Церкви, як матері й учительки свого народу, любити, виховувати до любові, ввести у храм кожного, хто шукає повноти вічної любові (Із проповіді на свято Введення 2022 року).