Звернення Глави УГКЦ в 329-й день війни, 18 січня 2023 року
Христос народився!
Дорогі в Христі брати і сестри!
Сьогодні середа, 18 січня 2023 року, а в Україні вже 329-й день великої, повномасштабної війни, яка щодня несе розруху, вбивство, кров та сльози нашому народу та нашій Батьківщині.
Ми прожили ще один воєнний тяжкий день. Знову здригалася наша земля під ударами ворога. На всій лінії фронту йдуть важкі бої. Як і попередніми днями, найбільше палає півмісяць Луганщини та Донеччини. Відповідно до ранкових повідомлень, ворог нарощує свою присутність на окупованих територіях, збільшує кількість військ і намагається щоразу інтенсивніше атакувати нашу Батьківщину, наші міста і села. Лише за минулу добу він здійснив атаки на дев’яти напрямках оборони України.
Вчора завершилися пошукові роботи в нашому пораненому місті Дніпрі. Були розкопані всі завали зруйнованої багатоповерхівки. І, на жаль, маємо нову кількість убитих, поранених і зниклих безвісти. На вчорашній вечір стало відомо, що остаточне число загиблих становить 45 осіб, із них шестеро дітей. Найменшій дитині, яку вбили росіяни в цьому будинку, було тільки 11 місяців. Донині зниклими безвісти вважаються 20 людей. З-під завалів вдалося дістати 39 осіб, серед них шестеро дітей. Богу дякувати, що наші справді героїчні рятувальники врятували життя цим людям. Поранено 79 осіб, серед них 16 дітей.
Багато хто говорить, що використання проти мирних міст і сіл України зброї, яка призначена для знищення корабельних угрупувань, є ознакою якогось нового поворотного моменту в жорстокості цієї війни. Як було гидко чути, що російська влада раділа тому вбивству і вважала це своїм великим досягненням. Ворог продовжує невпинно обстрілювати Сумську, Харківську, Запорізьку та Херсонську області.
Цього ранку ми дякуємо Господу Богу і Збройним силам України за те, що живі і що можемо казати на весь світ: Україна стоїть! Україна бореться! Україна молиться! Та водночас ми просимо світ засудити цей жахливий військовий злочин проти України, який стався у Дніпрі. Найімовірніше, що він був пробним, і росія готує подібні атаки на інші наші міста й села. Цей злочин проти людяності потрібно засудити і назвати імена його винуватців. До речі, ми вже сьогодні знаємо близько десятка тих злочинців, які безпосередньо винні у вбивстві мирних жителів у багатоповерхівці міста Дніпра.
Ми продовжуємо нашу містагогійну дорогу, оце поетапне, покрокове впровадження в таїнство, у глибокий зміст події Богоявлення Господнього, Хрещення нашого Спасителя в Йордані. Ми слухаємо піснеспіви передсвяття, які подає нам Літургія нашої Церкви. Відгукуємося на голос, який каже підготуватися як землі, так і людині.
Вчора ми розмірковували над змістом низходження, занурення Христа у води Йордану. Бог зійшов так низько, як могла впасти людина, і взяв на себе її гріхи, провини. «Ось Агнець Божий, що бере на себе гріхи світу», — каже нам Іван, коли бачить Христа, який виходить із води. Момент виходу Його з вод має теж глибокий зміст. Бог не тільки сходить за людиною, Він її підносить до себе. Бог не тільки занурюється в людську дійсність, у її життя, а й хоче занурити людину і через неї весь світ у Боже життя. Він занурюється в йорданські води, щоб занурити людину в життя Пресвятої Тройці. Одягається йорданськими струменями, щоб одягнути людину своїм божеством, повернувши їй первісну славу. Ось що ми співатимемо під час вечірніх богослужінь у навечір’я Богоявлення. Одна із стихир говорить про такий рух: «Христос, охрестившись, виходить із води та світ із собою підносить; і бачить відкриті небеса, які Адам закрив собі і своїм нащадкам. Дух Святий засвідчує Його божество, бо одночасно з Ним приходить голос з неба, — голос Отця, який свідчить, що Він — Христос є, Спас душ наших».
Цікаво, що цими днями, у святі Богоявлення, Хрещення нашого Спасителя, ми звертаємо увагу на символізм води. Сьогодні, у навечір‘я, у наших храмах здійснюється Йорданське водосвяття. Завтра ми урочисто вийдемо тут, у Києві, на наше Дніпро на водосвяття, освячуватимемо також воду в наших річках, озерах — всюди, де ця водна стихія стає близькою людині. Над водою чиниться молитва, здійснюються обряди освячення. І ми бачимо, що вода стає тут символом не лише очищення, а й освячення та відродження людини і світу.
Наше занурення в хрещальні води в день прийняття Таїнства Хрещення — це занурення у смерть і воскресіння Христа. Занурення через воду дає нам занурення у силу Божу, у божество нашого Спасителя, у стосунки і життя осіб Пресвятої Тройці.
Освячення води — це символ нового творення світу. Бо як на початку створення, коли на землі панував хаос , Дух Божий ширяв над безоднею, як каже нам книга Буття, так і тепер Він ширяє над Йорданом, над водами. Син Божий низходить у воду і виходить з неї як новий Адам. І через те оновлення, поновлене торкання Творцем свого творіння, усе перетворюється. Момент хрещення, низходження Христа в Йордан і восходження з нього, можна порівняти з великим вибухом, який переживає все створіння, — вибухом просвічення та освячення. Свячена йорданська вода стає символом відродження людини, нового життя, яке подає нам Христос у Таїнстві Хрещення.
Ідімо за нашим Спасителем у глибину йорданських подій. Користаймо з тієї нової благодаті освячення та оновлення. Христос виходить із води і світ із собою підносить. Як нам потрібно, щоб Він підніс нас із нашого горя, розчарування, навіть із нашого знесилення та втоми, які ми переживаємо. Він приходить, щоб відкрити нам небеса, які колись закрив Адам. Ми чуємо нині над Сином Божим слова Отця, який засвідчує Його синівство. Ми бачимо Духа Божого, який ширяє над водами, і просимо Його: Духу Святий, прийди! Як колись голуб був благовісником закінчення потопу, смерті та знищення первісного світу і людства, будь Ти нашим благовісником миру!
Боже, що приходиш, аби об’явити себе над Йорданом, благослови нашу Батьківщину Україну! Боже, захисти наше військо! Боже, захисти своїм небесним подихом наші міста і села від смертоносного граду зброї, який ворог кидає на наші голови! Боже, захисти наших воїнів на фронті, дівчат і хлопців! Боже, піднеси сьогодні із собою Україну до Твого небесного світла! Боже, благослови нашу Батьківщину і наш український народ Твоїм справедливим, небесним миром!
Благословення Господнє на вас, з Його благодаттю і чоловіколюб'ям, завжди, нині, і повсякчас, і навіки вічні. Амінь.
Христос народився! Славімо Його!