«Ігор Скочиляс був не тільки віруючою людиною, християнином, але мав правдивого унійного духа», — владика Йосиф Мілян на презентації збірника статей
18 вересня відбулася презентація збірника статей «Slavia Unita в історії та культурі Київської митрополії кінця XVI—XVIII cт.» історика Церкви, доктора історичних наук, професора Українського католицького університету Ігоря Скочиляса.
Про це повідомляє пресслужба Київської архиєпархії.
З доповіддю на заході виступив протосинкел Київської архиєпархії владика Йосиф Мілян, який зазначив, що «у моїй пам’яті Ігор Скочиляс закарбувався не тільки як професійний історик чи науковець, але як глибоко віруюча людина. Здається, що саме його щира віра в Бога, яка виявлялася в літургійно-молитовному житті, була причиною особливої щоденної усмішки, яка супроводжувала його завжди і всюди».
«Цей збірник вийшов окремим томом у вже знаній видавничій серії „Київське християнство“, започаткованій 2013 року головно з ініціативи блаженної пам’яті Ігоря Скочиляса, яка є і залишається основним ключем до розуміння історії християнства на сучасний землях України. Ключем як для нас, так і для чужинців, які хочуть зрозуміти суть Київського християнства та його внесок у загальносвітову християнську традицію», — наголосив він.
До того ж владика пригадав, як у 2019 році в Римі Блаженніший Святослав презентував перші 20 томів перед представниками Римської курії. «Вже тоді можна було зауважити в їхніх очах велику зацікавленість цією серією, адже, крім великої наукової складової, вона цілковито руйнує міф про так званий „руський мір“, який є нічим іншим, як політичною ідеологією, прикрашеною у християнські шати».
Також владика Йосиф розповів, що презентований збірник наукових статей Ігоря Скочиляса називається «Slavia unita» й означає переважно країну або простір, який об’єднує слов’ян.
«Він вживався і вживається у різних сферах. Але свого часу відомий італійський славіст Ріккардо Піккіо впровадив у науковий обіг термін „Slavia Orthodoxa“. Ним він окреслював духовно-культурну подібність між собою слов’янських народів, які належали до православ’я у його конфесійному розумінні. Згодом на противагу „Slavia Orthodoxa“ в науковій літературі з’явився термін „Slavia Romana“ або „Slavia Latina“, яким дослідники почали окреслювати духовно-культурну дійсність слов’янських народів, що прийняли християнство в його латинській, тобто римо-католицькій, формі».
Продовжуючи доповідь, єпископ наголосив, що «Ігор Скочиляс чи не найбільше причинився до поглиблення і промоції „Slavia unita“».
Говорячи про історика, архиєрей процитував уривок його праці, де зазначено, що «на відміну від земель, які перебували у сфері впливу Росії, та грецько-візантійського світу мусульманської Порти, у руських землях Корони Польської та Великого князівства Литовського з XVII ст. „культуру пограниччя“ творила також третя складова — Slavia Unita. Інкультурація цього феномену у строкату поліетнічну й мультиконфесійну мозаїку Речі Посполитої спричинила появу низки місцевих феноменів, закорінених у християнстві».
«Зустріч трьох еклезіальних деномінацій — латинської, православної та унійної — в одній географічній і хронологічній площині надавала нового виміру взаємодії культури руського (українсько-білоруського) Сходу та польського Заходу, зближуючи різні „цивілізаційні кола“ та породжуючи нові регіональні ідентичності. Їхня тотожність будувалася не лише на утвердженні „свого“ в замкнутому культурному ґето, але й на творчому засвоєнні „чужого“, що забезпечувало можливості для „пристосування без асиміляції“».
Як зауважив доповідач, наведене розуміння терміна «Slavia unita», які були присутні на теперішніх українських землях, допомагає, зокрема, і нам сьогодні ще раз відповісти тим, які ще не можуть дати собі відповідь на запитання: «Чому Україна не Росія?». Сьогоднішня церковна реальність України — це присутність усіх трьох «Slavia Orthodoxa», «Slavia Romana» i «Slavia Unita».
«Переконаний, що дослідження Ігора Скочиляса в цьому напрямі, зокрема ті, що їх сьогодні презентуємо, є великим його внеском у майбутнє України, яке він побачив здалеку, але не ввійшов, бо так хотів Бог!» — впевнений владика Йосиф.
Департамент інформації УГКЦ